3/28/2014

The City by the Bay

IMG_5513 2IMG_5564IMG_5571
Kalifornia postauksilla jatketaan! Jätimme Los Angelesin taakse keskiviikko aamuna, jolloin lähdimme hieman pohjoisempaan. Bussi matka kesti muistaakseni 8 tuntia taukoineen joita pidettiinkin ihan kiitettävästi, ja pääsinkin lounaalle In-N-Out burgeriin, haha, mun oli pakko päästä kokemaan se kun länsirannikolla oltiin. Matka ei tuntunut yhtään pitkältä, nukuin suurimman osan ajasta, koska jäihän ne yöunet joka yö vähän vähemmälle, ei kai tuonne nukkumaan menty? Saavuttiin SanFranciscoon joskus kuuden aikaan ja sinä iltana meillä oli ohjelmassa vain illallinen. Käytiin syömässä Bubba Gump Shrimp Co. nimisessä ravintolassa Fisherman's Wharfissa. Ruoka oli hyvää, mutta palvelussa oli kyllä parantamista... Minä, Sofie ja Mirella ei esimerkiksi saatu ikinä meiän jälkiruokia, vaikka muut jopa meiän pöydästä sai, hmph. Loppu ilta chillailtiinkin vain hotellilla, saatiin tällä kertaa toivoa huone kaverit ja päästiin Sofien ja Mirtsun kanssa samaan huoneeseen, jonka lisäksi siellä oli vielä tosi mukava thaikku tyttö:) Seuraavana aamuna lähdettiin Pier39 katsomaan merileijonia joita kyllä riitti! Sieltä käveltiin Cablecar ajelun lähtöpaikalle(?), joilla me ajettiinkin Union Squarelle asti, jossa meillä oli aikaa shoppailuun ja lounaaseen.
Lounaan ja shoppailun jälkeen kokoonnuttiin Union Squarelle koko ryhmä, josta jatkoimme oppaiden kanssa busseilla kiertämään kaupunkia. Oli kyllä varmaan huonoin opas koskaan:D En kuullut melkein mitään, mitä meille kerrottiin, mutta ei se mitään. Pysähdyttiin pariin otteeseen ottamaan kuvia, muun muassa ylläolevat kuvat. Toi oli ehkä upein paikka koko matkan aikana! Vaikka tuolla tuulikin aika kovaa, ja suurimmassa osassa kuvista hiukset on miten sattuu, meille osui San Franiin tosi hyvät säät. Yleensä siellä on sumuista mutta meidän molemmat päivät oli ihan pilvettömiä niinkuin kuvista huomaa.
IMG_56601920073_832305273451799_1183535983_n
Seuraava kuvien otto stoppi olikin sitten entistä tuulisempi, mutta jälleen upeat maisemat. Matkaa jatkettiin Museo de Youngille. Meitä ei taiteen katselu ihan hirveästi kiinnostanut, joten toi oli hyvä tauko kahville ja tutustuen paremmin muihin meidän porukassa. Se on oikeasti totta, ettei vaihtareilla lopu juttu kesken ja me tullaan toimeen keskenään todella hyvin. Tunti vierähti todella nopeasti tuolla! Onneksi meillä oli seuraavana vuorossa USAn suurin Chinatown ja matkan paras illallinen. Meidä ryhmän ihana ihana kiinalainen poika Li, joka oikeasti oli ihan jokaisen kaveri, piti meille paremman selostuksen siitä kuin oikea oppaamme ja opetti muutamia tärkeitä sanoja ja lauseita kiinaksi, onneksi Li oli meidän bussissa, koska toiset ei saaneet kuulla tätä. Myöskään illalisen aikana Li ei malttanut istua vaan kiersi jokaisessa pöydässä kyselemässä ja juttelemassa. Anyway se ruoka. Se ruoka, sitä oli paljon, tuntui, että kokoajan kannettiin jotain uutta pöytään ja harvoin tuleekaan syötyä niin paljoa jos ei  joulua lasketa mukaan... Täydellä vatsalla olikin sitten hyvä nauraa Sofien jutuille, ja muut nauroi meille.
Viimeinen päivä starttasi tavallista aikaisemmin, jonka lisäksi mulla oli todennäköisesti vähän kuumetta, ainaki olo oli sen mukainen. Ihan ensimmäisenä otettiin lautta Alcatrazille ja käytiin siellä vankilassa kierroksella jota ei ehditty edes loppuun:( Mulle Alcatraz oli pettymys, tai uskon että omalla ajalla se olisi voinut olla kiinnostavampi koska meidän opaskin oli ihan onneton, vaikka meillä oli kuulokkeista tuleva selostus niin oltiin silti väärässä paikassa väärään aikaan... Loppujen lopuksi oltiin tuolla vain ehkä puolitoista tuntia, mutta ainakin yksi asia mun bucket listiltä on taas koettu :) Kun palattiin takaisin meillä oli vapaa aikaa Fisherman's Wharfilla joten syötiin lounasta kierreltiin turistikaupoissa. Mukaan tarttui tuliaiset hostperheelle ja pari muuta juttua itselle:) Vaikka se paikka onkin "täynnä" turisteja, niin mun mielestä ihan super kiva, hyviä ravintoloita yms!
IMG_5838rVK5ltW9pmOu1Tx3xtYI78TraPVWBZwDZxUaaR9ihvQ,lOF-1uiOS08SEJ9lAAtV5qN6c_Eg8Abc8xtl4wTNwncIMG_5852
bUMsTpZrNBbCIS46FCPtKxYPZusuK-bhRrW0EtLuC1U,5HofaMjen1jsVC6nk-__URmUGfUazrwNwMPrqaT0Zuc
Fisherman's Whafilta lähdettiin viimeiselle nähtävyydelle. Golden Gate Bridge. Siinä se nyt oli. Otettiin meidän viimeinen ryhmä kuva tuolla ja jälleen tuli räpsittyä muutenkin kuvia ihan kiitettävästi. Toisessa kuvassa on Li, elikkä meidän lemppari, harvoin oikeasti tapaa ketään noin sosiaalista mutta samalla jollain tavalla ujoa ihmistä. Go Li! Kuvien oton jälkeen lähdetiin kävelemään Golden Gatea pitkin toiselle puolelle, matkaa oli 1,7 mailia joka taittui helposti muun muassa kuvia otellessa. Jossain puolivälin jälkeen käveltiin Sofien kanssa kahden miehen ohi joista toisella oli Fjällräven kånkenin reppu. Oltiin molemamat ihan HEI cool! Sofie sitten meni heidän viereen ja alkoi puhua jotain Ruotsista jolloin miesten huomio kiinnittyi ja selvisi, että he ovat opiskelijoita Ruotsista, haha. Sofie sitten jutteli heidän kanssaan ja mäkin pääsin esittelemään mun, heiketynyttä, ruotsin kielen taitoa:) Kun tultiin sillan toiseen päähän näkyi sieltä tosi kivasti SanFran, niinkun tuolta alempaa Sofien kuvasta näkee. Aika sanoa hyvästit ja suunnata hotelliimme Oaklandiin farewell partyihin.
IMG_5868IMG_5974IMG_5981IMG_6029
Päästiin takaisin hotellille niin suuntasimme hotellin aulaan Sofien kanssa wifin perässä, koska mun piti saada ladattua muutama leffa koneelle seuraavan päivän matkustusta varten. Loppujen lopuksi oltiin hieman myöhässä meidän dinneriltä, koska valmistautuminen jäi niin viimetippaan. Meillä oli tosi huono tuuri jälkkäreiden kanssa, taas jälleen kerran. Siellä oli ihanan näköistä Oreo brownie kakkua, mutta ajattelin että kyllä ehdin hakea oman palaseni ettei ihmiset varaa paloja pöytään valmiiksi.. Noh miten kävi, eihän siellä ollut enää edes murusia jäljellä. Jouduttiin tyytymään mokkakakkuun jonka yksi aasialainen poika meidän pöydästä yritti multa viedä. Siis kuka on niin laiska ettei jaksa hakea omaa palastaan 10 metrin päästä vaan yrittää viedä toisen, ja samalla kertoo miten se ei oo hyväks kropalle, ilkeämmällä tavalla... Noh eipåhän saanut mun palasta sitten. Käytiin ennen virallisen "kemujen" alkamista vielä huoneessa heittämässä turhat kamat pois ja kun sitten päästiin takaisin alas, oli DJ Jerry jo täydessä vauhdissa ja se tila oli lähestulkoon sauna. Viihdyttiin kuitenkin loppuun asti välillä ulkona, välillä sisällä mutta tottakai piti viettää viimeiset mahdolliset hetket ihanien uusien ihmisten kanssa:) Vika biisi tarkotti myös hyvästejä ja monille se olikin aika tunteikas hetki. Me kuitenkin aiotaan Sofien ja Mirtsun kanssa nähdä ja eipä se niin vaikeeta tule olemaankaan koska Mirtsu on Märskyssä ja Sofiekin asuu Ruotsissa :) Vikana yönä ei tullut paljoa nukuttua, koska meidän juhlat loppui 12 jonka jälkeen oli edessä vielä pakkaus ja suihkussa käyminen, mun herätyskin oli siinä 4 aikaan... Vaikka sainkin lentokoneessa nukuttua hyvin, olin seuraavat päivät todella väsy. Jokatapauksessa univelkojen jälkeenkin mulla oli ihana reissu ja vielä ihanemman siitä teki muut vaihtarit joihin pääsin tutustumaan! Todellakin irtiotto arjesta, ja pakko myöntää, että Michiganiin palaaminen tuolta lämmöstä oli aika hankalaa... Onneksi enää viikko Spring Breakiin :)